Opptrening til Styrkeprøven 2011

Trening til årets store styrkeprøve er i gang og intet bedre sted er det å trene i trappene på Fykan. Trappene bidrar med 1129 trappetrinn og en motbakke på 400 effektive høydemeter. At trappene har en historie å  fortelle fra Rallartiden i Glomfjord, gjør ikke opplevelsen verre. Heller tvert i mot. Jeg må innrømme at jeg nyter hver eneste tur  =) Den avdøde Professor Arne Næss sa det sånn: " Å gå samme turen ti ganger kan gi den en følelse av gjentagelse, men å gå den hundre ganger kan gi deg en fornyet følsomhet og glede over hver bitte lille ting på veien.


Gondolbanen på Fykan kikker forundret på meg i det jeg grynner meg gjennom nysnøen med stø kurs mot trappene. I mange år var den et godt hjelpemiddel for å fraktet folk og varer opp på fjellet, men etter tunnelen og fjellveien kom har den kommet litt i skyggen stakkars.


Opphavet og den fulle historien til Gondolen kjenner jeg desverre ikke, men det  hadde vært interessant å lære mere den.


Stegjernene er gode å ha, spesielt når en skal forsere bratt terreng med mye is. Stålpiggene gir seg ikke så lett.


Iselven som hver vinter renner ned flågene vest for trappene. Stegjernene kom til sin fulle nytte her =) 


Sånn passelig opp i trappene og på vei opp det bratteste partiet. Her kommer melkesyre produksjonen godt i gang , men det er sånt vi liker =) Ingenting er som en forfriskende motbakke, ikke sant ?


Mye snø i overhenget på trappene. Her måtte jeg måke vei for å komme videre. Rekkverket fra tidenes morgen stoler jeg ikke mye på, spesielt når fallhøyden på andre siden av rekkverket er skikkelig høy :P


Lønsj på Gondolens øvre stasjon. Kjøttsuppe fra Real og en herlig utsikt er en virkelig god belønning for å trimme opp Helsetrappene =) Anbefales ;)

Kommentarer

Monica sa…
Oioi, det var fine trapper det! Liker:)
Anne Kjerpeseth sa…
seriøst Sturla....hvilken styrkeprøve er det du snakker om? Og kommer du innom på veien?
Når alle dine turer formidles med flotte bilder dukker det opp et underlig spørsmål: har han sluttet å røyke? for det gjorde vi jo i gamledager på loftet! ser ikke at all denne friluftsaktiviteten er forenlig med nikotin i 2011.

Populære innlegg