Lønngangen

Hver fjerde år får Februar en ekstra dag, en ekstra dag som man kan utnytte til å gjøre noe fantastisk. Den ekstra dagen min skal jeg bruke til å vandre gjennom et tørrlagt elveleie inne i et fjell. Jeg skal nemlig besøke karst grotten Lønngangen på Forstranda. 

I en stripe i fjellet ved foten av Høgstjerna er det et lag med kalk/marmor som er bearbeidet av fortidens istider. En liten sprekk i fjellet har langsomt løst opp marmoren og dannet den 300 meter lange Lønngangen. Det er en utrolig flott Karstgrotte hvor vann og is har gravd fasinerende formasjoner og skulpturer i fjellet. Grotten har 4 åpningen hvor den ene passasjen leder gjennom hele grotten. Grotten er lett å ferdes i og er i så måte et enkelt og spennende turmål for store og små. 


Hovedinngangen til Lønngangen. Bare å finne frem hodelykten :)


Flotte formasjoner i kalkstripen i fjellet utenfor inngangen.


Et siste blikk ut mot dagslyset før jeg går videre og lar det totale mørket omslutter meg. 




På et punkt inne i grotten blir eg blir stående lenge og kikke og filosofere over kreftene som har virket inn på kalken og hvordan formasjonene har blitt skapt. Spennende og Fasinerende er det :)




Egget i grotten. En sidegang midt inne i grotten har fine og blankpolerte vegger og en profil som minner om et egg. 


Hele grotten bærer dessverre preg av stor slitasje og tagging. Det finnes nesten ikke et uberørt område i grotten som ikke er tagget med noen sitt navn og dato for besøket. Det naturen har brukt hundre tusen vis av år på å skape har blitt ødelagt på kort tid. Det ødelegger grotte opplevelsen og er bare trist å observere ! 


Jeg ser lys i tunellen, noe som antyder at jeg nærmer meg utgangen :) 


Utgangen fra Lønngangen er bare en sprekk i fjellet. Blid og fornøyd over den fine opplevelsen på skuddårets ekstra dag vandrer jeg tilbake til Tåyåtaen og setter kursen hjemover :)



Kommentarer

Flott grotte! Denne kjente jeg faktisk ikke til...:-)
Ligger bare tyve meter fra veien på Forstranda. Den er verdt et besøk om du er i området :)

Populære innlegg