Langs Artic circle trail på Grønland

Artic Circle trail på Grønland er en fantastisk tur som går langs den lengste isfrie strekningen på Grønland. Fra innlandsisen til vestkysten er det en distanse på ca 160 kilometer. Turen går fra Russel breen ved Kangerlussuaq til kystbyen Sisimut helt vest i landet. Turen kan gjøres sensommer eller på vinteren. Jeg er så heldig at jeg skal være med på sistnevnte med Ousland Explorers med min gode venn Rune som Guide for turen. Med oss på laget har vi Tore, en nordmann boende på Grønland, og hans 14 år gamle sønn Malik, 2 hundespann og 24 Grønlandshunder. 

Det blir et fantastisk eventyr som jeg gleder meg til å ta fatt på. 

Nordlyset flagrer over Innajuattoq hytten. 
Det er 40 kuldegrader ute men inne i hytten er det varmt og godt.  
De Grønlandske hus er fargerike, de gir en fin kontrast til det ellers så karrieg landskapet. Fra gammel av gjorde mangel på veinavn og husnummer det praktisk å fargelegge husene etter hvilken funksjon de hadde. Kirke, helsetjenester, offentlige bygg og privat hjem hadde hvor sin fargekode slik at de skulle være lette å finne.
Sledene er lastet opp og hundene til Tore er ivrige etter å komme i gang. 
Sjøisen har pakket seg sammen i Førstefjorden og byr på spektakulære formasjoner. 
Hundekjøring Greenland style, utrolig artig og fasinerende opplevelse.
Første natt i telt i Nerumaag dalen er en kald fornøyelse. Temperaturen ligger godt under førti minusgrader og den ekstreme kulden byr på litt utfordringer. Snøen er som sandpapir i denne kulden, det er nesten ikke gli på skiene. Faren for frostskade er stor, det tar ikke mange minutter før bar hud kan få frostskader. Det gjelder å passe på..
Solen som skinner i toppene rundt Nerumaaq dalen er et kjærkommet syn etter en kald natt i teltet, synet varmer godt til tross for at det er 40 kuldegrader i dalen. 
Topptur med innlagt lunchpause til et navnløst fjell like ved Innajuattoq hytten. Fantastisk utsikt til fjellkjede Taseeqqap Saaqqa med topper i 1400 meters høyde. 
Nordlyset er utrolig mektig, kveld etter kveld blafrer det over himmels i imponerende farger og fasonger. 
Ny dag med ny topptur. Helt sikkert første nordmannen som har besøkt denne toppen :)
Den blå timen er like fascinerende på Grønland som hjemme i Norge, det blå polare lyset er nydelig. Kulden kjennes ikke så ille selv om det er 33 kuldegrader. Det er vel et tegn på at jeg begynner å bli klimatisert.
Valpene Covie og Covina har fulgt oss hele veien, de springer ivrig frem og tilbake langs hundesledene. De er veldig skeptiske til mennesker og tør ikke komme helt bort for å hilse på selv om fotografen lokker med en fristende godbit :) 
Solen går ned bak fjellene i Kangerluarsuk Tulleq. Vi slår leir ved den åpne turisthytten som ligger nydelig plassert innerst i fjorden. Vi bestemmer oss for å bli to dager her for å forske ut området.  
Innlagt treningspause i skruisen, planken er en god øvelse.
Siste natt i telt på Grønland føles litt vemodig, det har vært utrolig fine dager selv om kulden har vært ekstrem. Heldigvis har været vist seg fra sin fineste side, null vind og sol hver dag. 
Ensomt skispor i skruisen, jeg tar meg lett fasinere av formasjonene som skapes. Store krefter i bevegelse når isen og tidevannet jobber med isen.
En perfekt Halo rundt solen markerer siste dagen på Artic Cirkle trail. Foran oss venter 22 kilometer med kuppert terreng før vi kommer til sivilisasjonen i Sisimut. Det er heldigvis ikke bare oppoverbakker, det er mange fine nedkjøringer også. Vi satser på å komme til byen før mørkets frembrudd slik at vi rekker middagen på hotellet, der står den nemlig Moskus burger på menyen. Det gledes :) 

Solnedgangen på vestkysten er nydelig, i det fjernes skimtes store hvite isfjell som driver forbi på sin vei sørover og inn i Atlanteren. Jeg synes Grønland er fasinerende, jeg liker meg her. Neste tur til Grønland er allerede bestemt, jeg skal fortsette min ferd over landet. Innlandsisen skal krysses.. :) 





Kommentarer

Populære innlegg