Telnestinden i Rødøy

Telnestinden i Rødøy er virkelig en perle av et fjell. Med sin høyde på 973 meter opp i luften, primærfaktor på 560 meter og sin plassering langt ut i havet, byr den på en de beste utsiktene på hele Helgelandskysten. Fjellet ligger ved innløpet av Melfjorden med selveste Polarsirkene som nærmeste nabo. Utsikten i klarvær skuer over mange av Helgelandskystens 12000 øyer.

Selv om jeg er født og oppvokst i Rødøy har jeg aldri vært på Telnestinden. Det har jeg tenkt å gjøre noe med, Telnestinden skal sjekkes ut av listen :)


Telnestinden kommer forlokkende frem i det jeg kjører ned i Buvika i Rødøy kommune. Bare å finne seg en blåbærlyng å parkere Tåyåtaen i og labbe til fjells i finværet :)


Det første som møter meg er en naturlig og forfriskende fontene som spruter rett opp av fjellet like ved Hellvatnet. Godt å vite at det er vann i nærheten i fall jeg skulle bli tørst på veien ned :)


I godt driv opp lia og får god utsikt mot de høyst kupperte Skjerdingan, fjellformasjonene øst for Telnestinden. Vel-vel, en komme ikke til fjells på flat veg :)


Fantastisk utsikt mot Sperstatinden, Breitinden og Våtviktinden :)


Over det værste partiet og møter sletten opp mot selve topppunktet :)


Det første som møter meg er to Humler som samler pollen i den grelle veggetasjonen på toppen av Tinden. En skulle tro de holdt seg lengre ned i høyden men antar de velger kvalitet foran kvantitet :)


Herlig utsikt mot øyriket på Helgelandskysten :) Rødøyløva, Hestmannen og Lovund vises godt. Træna liggert lett skjult i havdisen.


Panorama innover landet. Melfjorden til venstre og Svartisen kommer godt frem :)


Hmmm. Steintindan ? Jasså ! Et par nye turmål dukker opp listen. Steintinden makerer grensen til Saltfjellet-Svartisen nasjonalpark og er Rødøys høyeste fjell med 1534 moh. 


Skjerdingan måtte selvsagt bestiges, kuppert terreng er jo tross alt min favoritt :)



Et godt utgangspunkt for å ta turen opp til Telnestinden kan gjøres fra vei ved Buvika rett sør for Jektvik i Rødøy. Der følger en skogsvei opp til Hellvatnet, evt bryte seg opp myra mot vannet slik jeg gjorde. Derfra følges bekkefaret opp mot tinden og videre opp steinura rett på Skjeringan. Når en møter fjellveggen settes kursen rett vest direkte mot Telnestinden :)

Kommentarer

Flotte bilder fra en (antakelig) lite besøkt tindeperle..:-)
Anonym sa…
Såååå fantastisk! Du må vel stikk innom Nordfjorden også,
har ikke bestemor di avstamming der?
Takk for interessant topptur...igjen.

Klem fra Meg
Takk for det :) Ble litt motlys på bildene siden solen sto midt i mot da jeg gikk opp :) Tror ikke toppen er så blant de aller mest besøkte med den er absolutt verdt et besøk om man skulle finne tid :)
Takk for d :) Nordfjorden har jeg besøkt flere ganger og hilset på tuftene der min bestemor ble født og vokste opp :) Nydelig plass :)
Anonym sa…
Såpass inspirerende at jeg vurderer å ta turen allerede til sommeren! Det står mellom Telnestinden og Værnestinden i dette området :-)
Hyggelig å høre Trond :) Hvorfor ikke ta begge to når du først er er i området ? :) Kan anbefale Blokktinden også, det er et fantastisk fjell :)

Populære innlegg