Nordlystur til Kattøran

Nordlysappen forteller at det er høy sannsynlighet for at himmelen farges av grønne blafrende farger, Nordlyset skal komme til syne på himmelen i kveld. Jeg er vokst opp med Nordlyset og vet med visshet at de finnes ikke en garanti for at det fargerike lyset viser seg, det lever sitt eget liv. Uansett er det større sjanse for å observere det ute en det er inne fra sofaen. 

Rune har en ide om at solnedgangen og Nordlyset skues best fra toppen Kattøran. Der finnes det en liten vestvendt fjellhylle som passer perfekt som observasjons plattform for både solnedgang og Nordlys. For å komme seg til hyllen må vi klatre over hele den smale eggen til Kattøran og rappellere 10 meter ned fra toppunktet. 

Jeg tenner på ideen, den er god. Vi pakker sekkene og kommer oss avgårde. I planleggingen glemmer vi at klokken er akkurat stilt til vintertid, noe som gjør at vi bommer på solnedgangen med en time. Det er bekkmørkt når vi kommer oss til tops, hodelyktene lyser heldigvis godt opp slik at Rune får satt sikringene som skal til for å komme oss til hyllen. 


Nordlyset kom, dog ikke så kraftig som vi håpet på men likevel ble det et fantastisk lysshow som er drevet av bærekraftig og bokstavelig talt grønn energi fra selveste solen. Det er verd å fryse litt for en sånn opplevelse :)
Jeg våkner grytidlig av snøkorn som lander på ansiktet mitt. Jeg konstaterer at det er for tidlig å sette kaffen på kok så det er bare å dra soveposen godt over ansiktet og sover videre. 






Kommentarer

Spenstig! Jeg har jo (nærmest selvfølgelig i og med at jeg er Neverdaling?), vært bortpå toppen der, men ikke vinterstid! Sikret dere hele veien bortover eggen?
Sikret hele veien langs eggen.

Populære innlegg