Solskinnstur til Digra

Jeg våknet tidlig og kikker ut av vinduet. Været er for en gang skyld slik Rikskrigkastningen melder, solen skinner klart fra en blå og skyfrihimmel. Jeg har lenge hatt fjelltoppen Digra i Gildeskål på listen og jeg bestemmer meg for å ta et lite hverdagseventyr bestående av topptur med utsikt og tilhørende lønsj. Er jeg heldig blir jeg solbrent også :)

Digra er er et beist av et fjell, 928 meter på sokkelesten. Den ligger i et område i mellom Mevika og Laksådalen i Gildeskål som er krydret med 800-1000 meters høye fjelltopper, et perfekt turområde for de som liker å ferdes i høyden.


Lønsj med utsikt, livet kjennes godt :)


Stortinden, Digra og Spanstinden ligger som perler på en snor i det jeg nærmer meg Grimstad. Jeg sikter meg inn til veien til Kraftstasjonen i Skromdalen og parkerer Tåyåtaen der.


Halveis oppe i Skromlia. Nydelig utsikt over Mevika og fjellet Skjeggen.


Digra ligger skjult bak Spanstinden. Må vel ta turen innom den også siden jeg er i området.


Digra kommer endelig i synet fra toppen av Spanstinden. 


Jeg følger eggen mellom Spanstinden og Digra og satser på å gå opp på toppen fra sør-øst siden av fjellet.


Det er god tining av av de små snøflekkene som enda ligger igjen i fjellet. Solas refleks i bekkene skinner som elvene skulle være fylt med sølv. 


Og sånn ser utsikten ut i sløyde 200 graders vidvinkel. Slettes ikke ille utsikt. Jeg bestemmer meg for å ta en ekstra lang lønsj i dag :)


På vei ned fra Digra holder jeg på å stemple logoen til Scarpa og skostørrelsen min i ryggtavlen til en stor Frosk som sitter å kikker skremt på meg. Lenge siden jeg har sett noe til den arten så jeg lar den få sitte i fred og kvekke for seg selv i fjellsiden mens jeg går tilbake til Tåyåtaen.



Kommentarer

Populære innlegg