Desember tur til Kunna

Snøen lar vente på seg og det er antydninger til barfrost. Ganske så irriterende for oss som helst vil ha hvitt dekke på denne årstiden, men det er igrunn ikke så mye å gjøre med de. Det er bedre å bruke energien på å finne alternative turmål enn å sitte inne å irritere seg.

Halvøya Kunna med sitt 599 meter høye fjellparti har fanget blikket mitt utallige ganger opp og ned langs kystriksveien. Igrunn en fin anledning å sjekke ut den toppen. Øytopper har jo ofte mye utsikt å by på til tross for at de har en relativt beskjeden høyde.

Jeg lar stegjærnene ligge hjemme og satser på at ikke er så glatt. Veivesenet har garantert vært å saltet fjellsidene på Kunna også siden de har saltet omtrent hver kvadratcentimeter i resten av kommunen.


Kunna ligger mørk og kald i det jeg svinger av fra Fv 17 og kjører inn mot Øra. Toppen er bare et steinkast unna :)


Solstrålene setter himmelen i brann i det jeg starter min ferd til topps. Synet nytes, vel vitende om at solen er sjenden vare på Nordkalotten på denne tiden av året.


Området er krydret med tufter fra Jernalderen. Den gjenreiste Bautaen står som et minnesmerke over 5 graver som er datert 200 - 500 år e.kr. hvorav 3 er fortsatt godt synlig. 


Trigger punktet på toppen av Kunna ligger med hjulene i været forteller at klestørken kan være skikkelig god her i høyden :)


Nydelig utsikt over de kritthvite strendene mellom Kunna og Øra, samt fjelltoppene innover i landet. Høgnakken, Skjeggen og selveste Helgelandsbukken stikker seg godt frem :)


Utsikt mot Støtt og storhavet. Neste stoppested er østkysten av Grønland.


Fugløya og Hagtinden ligger og lokker med sitt nærvær og sistnevnte noteres med sirlige bokstaver i boken for fremtidige turmål :)



Turen opp til toppen av Kunna anbefales og noen har gjort et god flid med å merke løypen opp. Fra parkeringsplass ved småbåthavna på vestsiden av Kunna følges strømstolper rett inn i ura på fjellet. Derfra går stien opp en renne i nordlig retning og rett opp til toppen :)




Kommentarer

Anonym sa…
Fine spennende bilder igjen, som trigger nysgjerrigheta mi!
Dit burde jeg komme meg i vår. Mange har lagt ut fine fotos derfra.
Takk for info ang,turløypa. Greit å vite!

God kveld. Meg ;)

Populære innlegg