Formsjekk på Helgelandsbukken

Jeg skal til Sveits om en knapp uke for å plukke 4000 meters topper i Monte Rosa massivet og jeg er dypt bekymret for om kroppen min takler utfordringen. Jeg har vært plaget med trykk i mellomøret med påfølgende balanseproblemer og svimmelhet. Jeg kjenner meg mye bedre, balansen har vært stabil noen dager men trykket er fortsatt fanget i øret.

Bare en ting å gjøre og det er å teste om kroppen klarer å knekke 1500 høydemeter før solen står i Zenit. Helgelandsbukken er i så måte en perfekt testarena og jeg setter meg som mål å tangere tiden fra forrige gang jeg var der. Da brukte jeg rett i overkant av 3 timer opp


Halveis opp til Tåkeheimen og jeg tar meg tid til å nyte utsikten. Engenbreen ligger å later seg i solsteiken mens den sakte men sikkert kryper lengre og lengre opp.

Helgelandsbukken 1454 moh ligger klar og venter mens jeg forserer den blikkstille Holandsfjorden med skyssbåten Isprins. Forholdene ligger til rette for en fantastisk tur til bukken.
Lunch med skikkelig utsikt. 

Liten matbit ved Tåkeheimen med en aldels nydelig utsikt. Tåkeheimen er nylig kåret til Kongerikets mest utilgjengelige hytte der den ligger 1073 meter over havet. 

Det er lite vegetasjon å spore opp i høyden, men en og annen reinrose klorer seg fast i det karrige jordsmonnet som preger fjellet over tregrensen. 


Et Rypekull holder til i steinrøysa før toppen. Alltid like arti å se rypemamma spiller halt og hink for å avlede oppmerksomheten fra kyllingene :) 
Oppe på toppen og belønnes med et av de vasseste overblikk jeg har sett på denne siden av verden. Litt dis i havet skjermer synet av Lofoten, Island og fjellene nede på Mørekysten men jeg vet de er der :)
Utsikten rett øst mot brearmen Engenbreen og brebassenget til Svartisen. Herlig :)
Sjølfi på toppen hører med og det er ikke bare det imponerende rundskuet som er grunn til at jeg smiler :) Jeg erklærer meg selv for frisk og blåser grunnløse bekymringer ned av fjellet og konstanteret at tiden opp til toppen ble tangert. Lætt ! :) Suisse here i come :)))))

Kommentarer

Anonym sa…
Kjempefine bilder :) og artig tekst :) ... som vanlig!
Meg

Populære innlegg