Synkhøgda 800 moh

Vinteren er i anmarsj og det er snart på tide å finne frem de feite og fine pudderplankene. Mens en venter på mere snø så er det jo hyggelig å ta beina fatt å luske litt rundt i det hvitkledde landskapet på Glomfjellet.

Synkhøgda er et lett turmål som ikke ligger så langt fra parkeringsplassen på Namnlausvatnet. Toppen er en liten rund knaus som stikker 800 meter opp til værs, knappe 300 meter over det eller så flata landskapet rund Namnlausvatnet. Primærfaktoren er 250 meter.



Frosten har kommet og lagt sitt beskyttende lokk over småkulpene ved foten av Synkhøgda. Jeg tok igrunn sikte rett på toppen, noe som er helt i tråd med en av mine verdier, nemlig verdien "Modig". Jeg angret tidvis, uten stegjern var det passe småglatt og isete for Alfa skoene mine, men det gikk jo selvfølgelig bra.



Kartutsnitt av Synkhøgda og Fykanåga som ligger rett i nerkant. 



Gikk meg plutselig på noen rester etter Rallartiden i Glomfjord. 


En ensom Blåklokken strakk halsen opp mot solen og fikk fart på fotosyntesen mens den hadde sjansen.  Den blomstrer like fint, selv om snøen og kulde har satt inn. I likhet med nordlendingene så fryser den aldri, den blir bare blå..


Den mektige Storglomvassdammen er godt synlig i terrenget fra Synkhøgda. Det er noen liter med vann som den steindungen der holder på plass. Bra den holder tett...  :)


Utsikten nedover Fykanåga. 

Holmvassdammen skimtes i det fjerne. Toppene på Svartisen og Middagstuva står der hvitkledde og bare å lengter etter å få noen fine spor i nysnøen. Hmmm, kanskje på tide å gå hjem å høyglanspolere sålen på Randonee skiene :))

.



Kommentarer

Anonym sa…
Om du noen gang samler bilder og tekster fra turene dine og skriver bok, så skal jeg kjøpe første eksemplar! Du er fantastisk flink å skrive, og du snapper opp motiv som andre garantert ikke ville oppdaga!

Jeg facineres stadig. Idag er det blåklokkebildet jeg likte. Kommentaren din under sier litt om dine slående tekster! Stå på, dette er en innholdsrik og flott blogg!

Takk igjen og god adventstid!
Juleklem fra Meg.

Populære innlegg