Bjellåtinden 885 moh

Det er tirsdags morgen og jeg sitter hjemme og lurer hva jeg skal finner på. Plutselig begynner jeg å lure på hvordan utsikten fra Bjellåtinden i Gildeskål er, og om det er mulig å kjøre ski ned fra tinden og helt ned til fjærsteinan. Bare en ting å gjøre, finne det ut... =) 


Bjellåtinden ruver høyt opp i luften over det mørke og kalde Laksådalsvatnet.

Området skjuler store forekomster av mineraler. Norges største forekomst av mineralet Wolfram er lokalisert her og det er også forekomster av Molybden. Om det ikke skulle være nok så er det også målt spor av Uran i fjellet. Det be tatt ut betydelige mengder råmalm med Molybden i Laksådalen og Oterstrand gruver frem til 1945, da ble gruvene nedlagt.



Jeg startet turen opp til Bjellåtinden fra Rv 17 like ved Oppsal. Her fant jeg en brøyteskavel som jeg plantet bilen i, og tok sikte på ryggen og fulgte den til toppen.


Liten pust i bakken og vurdering av rasfaren før den siste kneika. Toppen er formet som en trekant og ligner fælt på en Nord-Nårsk utgave av Kheospyramiden. Ikke vits å dra til Egypt når en kan dra hit...


Oppe på toppen og du verden for en utsikt. Det kalde draget i luften gjør at Lofotveggen's snekledde topper kommer klart og tydelig frem =)


Utsikt ned mot Laksådalsvatnet, Høgtinden, Høgstjerna og Sandhornet. Pen ansamling av mektige tinder i disse traktene =)

Når tinden endelig er besteget så er bare å komme seg hjem å sjekke om jeg har blitt selvlysende etter oppholdet i det mineralholdige Bjellåtind området ;)

.

Kommentarer

Anonym sa…
Hmmmmm! Hvordan du kjem på å klatter i alle de merkligeste tinder, ja, det er meg en enorm gåte :D
Men, du er iallefall en spennende fjellfinn, som jeg etterhvert er blitt totalt avhendig av å heng i ræva på! For sånne spenningsaktiviteter tar jeg ikke risken på Jeg er LIIIIIVREDD snøskred! Og skiene mine er ikke egnet til tindebestigning heller! Men øyan mine, de ville gjerne SKUET det samme som Dobbel-Nilssen sine! Jeg får nøye meg med bildene (vinterbildene) og legge planer for sommerklatring! Snart må vel våren komme, hav tror du!??
God søndag! Hilsen Meg
Sommerklatring er ikke så langt unna, våren er i anmarsj og det er i grunn på tide =)

Ha en fin dag =)
Anonym sa…
Hvor kan man finne mer informasjon angående gruvedriften?

Populære innlegg