Sola snur tur på Storglomvatnet

Det er årets mørkeste dag på den nordlige halvkule, sola har den laveste høyde over horisonten. Det er alltid en merkedag når sola snur og jeg stikker opp til Storglomvatn for å sjekke ut om isen har begynt å legge seg ut over det store vannet. Det er ikke mange timene med mørketidslys før de svake gråtonene forsvinner og mørket kommer tilbake. Jeg rekker likevel å blåse opp packraften og ta en liten padletur på Stoglomvatnet før mørket faller på. 

Det ligger små isfjell med kalveis som flyter i Storglomvatn, østavinden har fraktet dem i retning mot Holmvassdammen. Jeg har historien om Titanic´s møte med isfjellet i minnet mens jeg forsiktig padler rundt isfjellene. Packraften er tøff men det er tross alt et godt stykke til land og Packraften kan punktere. 
Det svake mørketidlyset begynne gradvis å forsvinne og det begynner å blåse opp. Jeg kaster et siste blikk mot Svartisen før jeg setter kursen tilbake til land, vel vitende om at morgendagen byr på litt mere dagslys. Sola har snudd :) 



Kommentarer

Populære innlegg