Kajakkpadling på Storglomvatnet

Storglomvatnet er fasinerende. Det er et av Norges største regulerte vannmagasiner med et innhold på  3,5 milliarder kubikmeter med vann, med andre ord et skikkelig stort batteri for kraftproduksjonen i Kongeriket. Langs hele sørsiden av innsjøen ligger Svartisen, med flere brearmer som strekker seg helt ned til vannspeilet og etterfyller magasinet med smeltevann og breis. Breen kalver regelmessig og tidvis kan det være mange isfjell som ligger å flyter i vannet. 

Storglomvatn ligger bare en liten halvtimes kjøretur unna, jeg skal opp å padle kajakk blant isfjellene. Inuitt style, slik eskimoene gjør det på Grønland :)


Lønsj med verdens fineste utsikt, polarbrødet smakte ekstra godt. Jeg blir sittende å nyte utsikten, høre på lyden av breen og se på kalvingene nesten en time før jeg setter kursen vestover tilbake til Holmvassdammen. Jeg priser meg lykkelig for at jeg har så utrolig flotte naturopplevelser så tilgjengelig, Nord-Norge er i sannheten en skikkelig lekekasse :)

Kajakken ligger klar på taket til Tåyåtaen ved Holmvassdammen. Bare å få den av og bære den opp til toppen av demningen, blir en skkkelig fin trimøkt det.

 Storglomvatn viser seg fra sin aller beste side, det er helt blikkstille på den svære innsjøen i dag. 

  Svartisen ligger bare å speiler seg i vannet :) 
 En kan høre Svartisen lenge før en kommer til selve brefallet, lyden av urkraften som endrer landskapet og grunnfjellet bærer godt avsted. Det knaker og buldrer og lyden av is som treffer vann minner om at det er lurt å holde god avstand. Isen kalver kubikk store isbiter om veier flere tonn. De svære isbitene flyter rundt som som små øyer før de smelter og blir borte for alltid.

Bare å navigere seg trygt gjennom isfjellene og sette kursen mot siste brefallet som ligger nesten helt inne ved Terskald. 

Brearmen rykker stadig frem men jeg har det ikke travelt, padler sakte innover vannet og nyter dagen. 

 Breen flyter sakte ned mot vannet og lager imponerende istårn på sin ferd. Den kalde blåfargen med tusenvis av nyanser er fantastisk å se på :) 

Hvis du har lyst å teste ut Kajakkpadling blant isfjellene på Storglomvatn, sjekk ut Beyondlimits.no. De driver organisert padling i Storglomvatn fra Juni-September.


Kommentarer

Flott dag på Storglomvatn! Har aldri padla der, men du verden jeg har hatt mange turer med båt innover, og ikke alltid på så blankt vann som du opplever her! :-)
Det er et fantastisk vann men skummelt, eneste sted jeg har vært redd i båt er på Storglovatnet. Fint å kunne nyte dagene når det er så stille :)
Vi skal besøge Storglomvatn til august og har i den anledning vores kajakker med. Kan du anvise et egnet sted at sætte kajakkerne i vandnet? Det kunne være helt fantastisk, hvis vi kunne komme en tur på Storglomvatn. Vi har før padlet på Møssevatnet, som var en stor oplevelse - kan anbefales!

Populære innlegg