Kjølviktinden på Sandhornøya

Det er tid for midnattsol og jeg har tradisjon for å ønske den velkommen fra en eller annen fjelltopp. I år tenkte jeg å ta turen opp til den 582 meter høye Kjølviktinden på Sandhornøya i Gildeskål. Fra den er det ingenting som sperrer for utsikten ut mot storhavet og midnattsolen :) 
Midnattsol over Langsanden på Sandhornøy er et vakkert skue som jeg virkelig nyter. 
For meg er det et tegn på at sommeren er kommet til nord :)

Fjelltrimmen i Gildeskål har merket en rute opp til Kjølviktinden fra nordsiden av øya, opp langs Stordalen. Men lat som jeg er så finner jeg en vei som er kortere. Jeg går opp på fjellet i skaret ved Mølnelva ved Brømneset. Enkelt og greit :) 


Utsikten begynner å forme seg i det jeg kommer opp på toppen av skardet. Fascinerende sted å gå opp igrunn, et smalt skar med vill natur og stupbratte klipper på hver side.


Turmålet begynner å materialisere seg. Bare knappe to kilometer til toppen.

Den tre kilometer lange Langsanden sett fra kanten på Sandvikflågan.


Klokken passerer midnatt og solen nekter å gå ned i havet. Dette er balsam for sjelen og et syn aldri blir lei av. En vakker idyll som gir ro og harmoni i kroppen, og jeg ønsker at tiden kunne stoppe bare for et lite øyeblikk. 




Kommentarer

Fjelljerven sa…
Fantastisk flott stemningsrapport fra fjelltoppen :-)
Fjelljerven sa…
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

Populære innlegg