Snartur til tretten-null-to høgda :)

Det er en perfekte forhold på Svartisen. Solen skinner fra skyfri himmel og det er vindstille. Jeg sitter lett henslengt i en slede med 6 hunder foran meg som traver lett bortover breen. Det er ikke feil på en helt vanlig tirsdag i mars.

Rune Krogh i Beyondlimits arrangerer hundekjøringsturer på Svartisen i hele vintersesongen frem til Juni/Juli. Blant annet krysser han over isen med hunder på sene sommerkvelder med midnattsolen som belysning. Det ser jeg for meg må være en fantastisk opplevelse. I dag derimot er det treningstur til tretten-null-to høgda som er målet og jeg er heldig som får være med.

H-1302 er et punkt på breen som må passeres når en skal krysse over isen til Snøtinden, Engabreen og Tåkeheimen. Greit å sjekke ut forholdene der siden jeg tross alt skal krysse over breen flere ganger lengre utpå sesongen.


I lett trav driver ekvipasjen over breen, turen opp er gjort på et blunk.
Tretten-null-to høgda vises som en skygge under solen. Nydelig utsikt til Holandsfjorden og Helgelandsbukken :)


Oppe på H-1302 åpenbarer det seg en enorm flate med uberørt snø, brebassenget til Svartisen ligger foran oss. Det er helt stille på breen, ikke en lyd er å høre. Utsikten er helt enorm. Kontrasten til havet i vest og de snøkledde innlandsfjellene i øst er stor. Snøtinden er til å ta å føle på der den ligger ti kilometer unna. Jeg blir minnet på min egen ubetydelighet i den store sammenhengen der jeg står som en liten prikk i dette øde, mektige og fantastiske landskapet :)

Takk til Rune og Huskyene for en fin opplevelse :)


Kommentarer

Herlig Meløynatur! Hundespann over Svartisen høres genialt ut; skituren fra 1302 til Snøtind er jo dødskjedelig...:-)
Det er helt sant, og turen tilbake fra snøtinden er jo enda kjedeligere :)
Joda, men den bør legges til Tåkeheimen og ned ved Engenbreen. Turen fra Tåkeheimen og ned mot breen er artig på ski..:-)

Populære innlegg