Solformørkelse på Svartisen

På vei opp til toppene i Svartisen en tidlig fredags morgen merker jeg plutselig at dagslyset gradvis dimmes ned. Det er riktignok kraftige snøbygger i fjellet men ikke noe som skulle tilsi at det skulle bli så mørk. Plutselig kommer jeg på at det er jo i dag solformørkelsen er i vente og det er nok dette fenomenet som er i ferd med å inntreffe. Solformørkelsen er total på Svalbard men månen skal bare skygge for 93 % av solskiven 67énde breddegrad der jeg befinner meg. Spennende blir det uansett, men jeg skulle ønske hodelykten var med. Det ble fryktelig dårlig og flatt lys..

Solen klarer såvidt å trenge gjennom snøbygene som fungerer som et utmerket lysfilter. Jeg klarer å se månen gradvis dekke for solen. Utrolig fasinerende skue må jeg si :) 

Den to timer lange kampen mellom lyset og mørket utspiller seg på himmelen og jeg rekker å få med meg hele showet før jeg kommer opp på toppen min. Snakk om å være heldig :)


Solformørkelsen er nesten på det meste slik vi opplever det i Nordland, solskiven er nesten helt dekket. Jeg overrasket over at det ikke ble så mørkt som jeg hadde fryktet, men fenomenet varte ikke lenge før lyset kommer gradvis tilbake :)


Vel oppe på Middagstuva kommer sollyset tilbake for fullt. Jeg rekker å nyte utsikten og en god lunch før jeg begynner å tenke på returen. Snøbyggene kommer sigende sakte men sikkert mot meg fra Nord. Det er bare å felle av skiene og sette kursen tilbake til bilen og lavlandet. Men først skal jeg nyte den nye og dype puddersnøen som snøbyggene har lagt igjen. Wooohooo ! :)











Kommentarer

Populære innlegg