Store Sætertinden 1286 moh :)

Store Sætertinden er den høyeste av klyngen med skikkelig mange tusenmeterstopper som ligger i fjellområdet mellom Glomfjorden og Bjærangen/Bjærangsdalen. Tinden har en høyde på 1286 meter, en primærfaktor på 500 meter og et terreng som er vilt, vakkert og utfordrende. Et skikkelig "klyveterreng" og et klasserom for oss som liker å leke og utfordre seg selv med luftige partier.

Helt siden jeg flyttet til alpelandsbyen Glomfjord så har Store Sætertindene kikket arrogant ned på meg fra andre siden av fjorden, og mang en gang har jeg latt meg irritere over at jeg ikke har beseiret den.

Rikskringkastingen melder godt vær og ranselen er pakket. Det er på høy tide å labbe opp i høyden og stryke Store-S av listen !

Oppe ved de små navnløse vannene som ligger langs Sabotørruta. Glomsteet ligger i bakgrunnen.


Sabotørruta mellom Fykan og Bjærangsdalen er et meget godt utgangspunkt for en tur opp til Sætertindan og Glomsteet. Terrenget er herlig utfordrende :)



Et lite tilbakeblikk i retning mot Fykan før jeg retter fokus mot veien videre mot målet mitt.


Opp her skal jeg. Blikket leter etter farbar og sikker vei i de polerte bergflatene. 


Oppe på høyden som markerer tusenmeterskillet, og jeg får et inntrykk over terrenget jeg har i vente. Jeg hilser på Glomsteet 1129 moh og takker for sist. "Like" knappen i hodet mitt trykkes inn og jeg gir meg i kast med eggen i retning Sætertinden. 


Glomsteet fra en litt annen vinkel en jeg er vant til. B-b-b Bøgda mi Glomfjord ligger på andre siden av fjorden :)


Store Sætertinden ligger bare et steinkast og en bre passering unna. Jeg priser meg glad for at jeg pakket stegjærnene i ranselen for sikkerhets skyld :)


Bjærangsdalen ligger 1000 meter rett ned. Snørestene som ligger igjen nede i dalen vitner om hyppige og store snøskred fra rennene i Sætertinden .


Utsikten mot Helgelandsbukken og Svartisen :) 


Alpine tinder høyt over fjorden pakket inn i et teppe med kald og blå stålis.

Et bilde sier mer en tusen ord, utsikten vestover gir meg et sakralt øyeblikk. Jeg setter meg ned og lar utsikten brenne seg fast i minnet mens jeg nyter stillheten og øyeblikket.

Jeg konkluderer i mitt stille sinn at dette er en av livets små men store gleder :)



Kommentarer

Anonym sa…
Jaja, så slæpp e å sitt i stuvinduet og spekuler på korsen det ser ut der bak, på andre sia a Glomsteet og oppover tindan der borte...
Amazing! Liker! Stort og villt!

Det er kommentarene fra Meg, denne gang!
Flott rapport fra fjellene jeg har sett på det meste av livet, men aldri satt min fot på! :-)
Flotte fjell er det, ikke tvil om det :)Takk for hyggelige kommentarer :)
Unknown sa…
Flotte bilder og beskrivelse som vanlig!
Tips: Du vet det sikkert men det finnes en topp i spilderdalen som også heter Sætertinden. Dog heter den ikke "Store" og er ikke like stor (1040 moh).
Sikkert ikke veldig mange som har satt sine ben på den enda ;)
Tusen takk for det, hyggelig å høre :)

Har kikket opp på Sætertinden i Spildern, men ikke fått gleden av å besøke den enda. Kanskje en gang i fremtiden :)
Anonym sa…
Husken min e ganske ille, men e huska at du klauv opp på Horntind' i februar i 2010...
Der ha du vørre så genial at du ha skreve navnan på toppan bortette bildet! Der står også SÆTERTIND!
Berre sjekk!

E følg mæ, må du tro! Når ting e interessant, så klar e å hold fokus! Og bloggen din e nettopp det!!

God helg fra Meg :)

Populære innlegg