Spidstinden 1551 moh


Tåka hang lavt i fjellene da jeg våknet til liv en tidlig torsdags morgen. Kaptein Norheim ringte og fortalte at Eli Kari's fløyelsmyke stemme i Værmeldingen på God Morgen Norge, annonserte at høytrykket var på vei og at været skulle blir bra. Jeg tror jammen hun fikk rett, rundt lønsjtider begynte solen å bryte gjennom. Da sto sekken ferdig pakket, og jeg var klar til å mønstre på skuta på Storglomvann for å  bli fraktet inn til Glomdalen. Spidstinden i Saltfjellet/Svartisen nasjonalpark skal endelig beseires :-)


 Spidstinden er den nordligste av de høye tindene på den østre side av Svartisen og den drar seg 1551 moh. Tinden har en primærfaktor på bare 90 meter da det ligger et punkt rett sørøst for tinden som er 1564 moh. På dette punktet går også grenseskillet mellom Meløy, Beiarn og Rana kommune.



Teltet er kommet opp i Sørdalen i det solen er i ferd med å gå ned. Fra teltåpningen har jeg perfekt utsikt til toppen av Spidstinden og inn til brearmen fra Svartisen som renner ut i Sørdalen. Livet kjennes ekstra godt :-)

Bare å krype inn i teltet og fyre opp i primusen og åpne døren til Minibaren for å se om det er noe godt der. Minibarens innhold har jo ofte den gode egenskapen at det blir først godt i munnen, så litt godt i magen før det omsider blir litt godt i hodet ;)


Jeg startet min ferd ved Storglomvatnet og ble fraktet med båt til innerenden av vannet. Der fulgte jeg T-merket rute inn i dalskillet mellom Gråtådalen, Sørdalen og Glomdalen. Der svingte jeg av ruten og fulgte elva inn i Sørdalen og fant en velegnet teltplass for natten. Derfra gikk egentlig turen rett opp til toppunktet :-) 

Easy pisy smæck bæng... :)



Kaptein Norheim og hans besetning vender baugen på båten og setter kurs tilbake til demningen og etterlater meg og oppakningen i Glomdalen. Glad og fornøyd for å ha spart to og en halv times gange fra demningen, trekker jeg pusten dypt to ganger, slenger 25 kilos sekken på ryggen og begynner å labbe opp dalen :-) 


Oppe ved dalskillet og får Spidstinden og sørdalen i nærmere øyesyn :-) 


En samling med fine steinheller stikker opp som et ensomt monument fra småsteinen i den ellers så flate Sørdalselva :-)


Jeg måtte jo selvsagt bort å utforske brearmen som renner ut i Sørdalen fra den Østre side av Svartisen. Der fant en isgrotte som jeg hadde lyst å utforske, men fornuften tok irriterende nok overhånd ....


Etter å ha ploget spor gjennom nysnøen fra 1000 meters høyde og opp til toppen får jeg belønning for strevet i form av en fantastiske utsikt. Glomdalen, Gråtådalen og selveste Skjelåtinden i nordlig retning.

Jeg setter meg ned å nyter og følger med på to høytflyvende gåsetrekk som flyr sørover og en lavtflyvende F-16 som fly nordover.



Utsikten i sørlig retning, både vestisen og østisen av Svartisen vises godt. 

Helgelandsbukken stikker opp i det fjerne til høyre på bildet. Terskald og Vesterdalen som deler Svartisen i to, vises midt på bildet. 


360 graders panoramavideo over utsikten fra Spidstinden. Er bare å sette seg godt tilbake i stolen og nyte mesterverket, og den flotte naturen selvfølgelig :-)



.

Kommentarer

Ja, absolutt verdt et besøk denne kremtoppen! Har vært der en gang, men da faktisk pr. snøscooter!!!
Helt enig, absolutt en tinde i kremtopp kategorien :)

Du har jo noen topper på merittlisten så er egentlig ikke forbaust over at du har vært der du også :-)


Åge Magnussen sa…
Hei

Jeg må si at bloggen din inspirerer stort for en nylig tilbakeflyttet meløyfjæring som elsker fjord og fjell!
Blir stadig imponert over dine turer for ikke å snakke om mange utrolig bra bilder!

Kan jeg spørre hva du drar med deg av "bilde-fangende" instrument?
Takk for hyggelig tilbakemelding. Kjekt å høre at noen ser nytte i bloggen min :) Vi er så heldige å ha mye fin natur rundt oss her vi så det er lett å finne flotte turmål:)

Jeg har en Canon Eos 400D med diverse linser som fast følgesvenn. Den tar litt plass i sekken men bildene blir ganske bra.

Populære innlegg