Bjørntinden i Tjongsfjorden

Jeg har flere ganger forsøkt å bestige Bjørntinden i Tjongsfjord, men skiftende vær har satt en effektiv stopper for det. Etter å ha kikket ut av vinduet en tidlig onsdags morgen, konkluderer en hurtigarbeidende komite i hodet mitt at været er bra og det er bare å pakke stæsjet i bilen. Kursen sette mot Rødøy kommune, Bjørntinden skal nemlig sjekkes ut av exel arket mitt :-)

Bjørntinden i Tjongsfjord (også kalt Ørnestinden på enkelte kart) er den høyeste av de fjelltoppene som ligger helt mot vest på Tjongsfjordhalvøya. Toppen har en høyde over havet på 887 m, primærfaktor er på ca 340 meter. Sekundærfaktor er ca 4 km så utsikten skal være bra :-)


Tjongsfjellet speiler seg i den blikkstille Kilaosen mens månen og de nye fæncye veilysene lyser opp omgivelsene. Bjørntinden til høyre i bildet.

Dette er utsikten fra mine foreldres stuevindu, dette skuet har jeg vokst opp med. Fornyet selvinnsikt gir meg forståelse av hvorfor jeg har blitt så glad i fjell :-)


Sporloggen opp til toppen. 
Merket løype starter fra skogsveien som ligger mellom Tjong og Steinsprekka. 


Bjørntinden er en del av Polarsirkeltrimmen som består av 120 trimkasser i syv kommuner i Helgeland. Rødøy turlag (trur eg ?) har virkelig gjort sin flid å merke løypen opp til trimkassen like ved toppen :-)


Ferdig med den første stigningen og rett over tregrensen. 

Fortjent med en liten pause for å studere utsikten over den nydelige Tjongsfjord halvøyen. Rødøyløva ligger å knurrer i bakgrunnen på bildet :-)


Etter en kjapp joggetur opp Austerskardet møter jeg denne flokken med nysgjerrigper'er. Jeg er jo ikke vant med så mange tilskuere på mine turer så jeg føler meg nesten som deltager i Birkenløpet :P

Fikk plutselig så djævelsk lyst på fårikål. Hmmm, wonder why ;)



Og så kom tåka. 

Sist jeg var oppe for å bestige Bjørntinden kom tette snødrev og sendte meg skamfull ned fra fjellet.  

Kloke hoder sier at forsiktighet er en adferdsregulator som normalt trer i kraft når man ikke lenger har bruk for den. Jeg velger å fortsette turen. :-)



Tåkebankene kommer og går og gir tidvis utsikten til Bjørntinden. Blokktinden i høyre på bildet, stekker seg til værs på andre siden av fjorden.


Tinden rykker stadig nærmere, bare sjarmør etappen igjen :-)


Oppe på den smale eggen som er toppen av Bjørntinden og du verden for et utsikt. Tåka begrenser sikten til knappe femti meter. Jaja, kunne alltids vært værre :-)


Sola speiler seg i Tjongsfjorden Breivika og Reppen skimtes såvidt sånn knappe 900 høydemeter lavere :-) Nyter den kortvarige utsikten og medbrakt lønsj før jeg setter kursen tilbake til lavlandet og moderns middag i vente :-)




Kommentarer

Populære innlegg