Steigtinden 793 moh

.
Kroppen verker etter å ha sittet stille i to dager med kursing og trening i Risikostyring i Bergen. På vei nordover filosoferer jeg om hvordan jeg skal drevet verket ut av kroppen, og jeg kjenner toppfeberen begynner å melde seg.

Tankene begynner å drifte i retning av Steigtinden og jeg prøver å huske tilbake hvordan utsikten var fra tinden. Er vel en 15 års tid siden jeg var der og jeg klarer ikke huske alle detaljene. Bare å hive seg rundt og oppfriske hukommelsen og få kurert toppfeberen :-)



Steigtinden 793 moh ligger og strekker seg høyt til værs på nordsiden av Bodø halvøya. Toppen og området rundt ligger akkurat innenfor grensene til Sjunkhatten nasjonalpark. Nasjonalparken ble opprettet så sent som i februar 2010 og er i så måte en av de yngste i landet.


Kartutsnitt og sporlogg over turen opp til Steigtinden. Turen startet ved BOT merket tursti ved Skau like ved RV 834.


BOT har gjort sin flid i merkingen av turstien opp :-)


Ferdig med den første stigningen opp skardet fra Skau, og toppen av Steigtinden rykker stadig frem.


Utsikten er jo ingenting å si på, jeg skuer grensefjellet Nord Saulo i øst og Kunna i Meløy langt i vest.
Børvasstindan lyser hvite og innbydende i sørlig retning :-)


Jeg blir sittende en stund og nyte utsikten mot Steigtindvatnet, Kjerringøy de litt mere utilgjengelige toppene i Sjunkhatten nasjonalpark. Fantastisk flott, ikke mer å si om den saken


.

Kommentarer

Anonym sa…
Måtte tenke meg to ganga om, er det Steig eller STE-tinden dobbelNilssen snakka om no!? Verken ville man hvertfall fått ut av kroppen hvis man satt på Stetinden og dingla med beina.
Dette toppen er flott. Datra vår va oppe der for to år sia, men på sommarstid. Va vel noen plassa litt "bratt"?? Ho sa hvertfall av mora hennes ikkje behøver å sette denne toppen på turprogrammet..??
Jeg syns du er tøff som rusler på topptura i snø og is! Lure på om e kjenn deg godt nok, og at e tipper rett når e tvile på at du ikkje e med på 7toppsturan i mårra? Du vandre heller aleina i ødemarka, ikke sant? Trrruuuuuuur e!?
Takk igjen, forat e berre kunne sitt i godstolen og nyte utsikten.
Godhelg-hilsen fra bedagelige Meg.
Anonym sa…
Huff, så mange feil! skulle bla. stå at e tippa rettnår e tvile på at du E med på 7toppsturan i mårra!!
Ha visst fått solstikk etter en hel dag med skyfri himmel?
Meg ;)
Hei =) Er nok Steig, men Ste er på plan i løpet av sen sommeren :)

Du har nok rett, var ikke med på syv topperen =)

Godhelg tilbake =)
Anonym sa…
Håpe du sitt på en fjelltopp i midnattsola :)og del opplevelsen mæ oss ......

Vi har en liten overnattingsgjest i heimen i helga, så vi må nøy oss med å sjå den i fjellan ....

Fint langtidsvarsel!
God helg, fra meg.

Populære innlegg