Verdens vakreste skitur, Haute Route Alpine variant =)

Haute Route eller den høye veien, er en turrute som går i de høyalpine områdene i alpene mellom Frankrike, Sveits og Italia. Ruten har et utall av varianter, men starter i Chamonix - Frankrike og slutter i Zermatt - Sveits. Turen kan gjøres på sommeren men de fleste forbinder den med en vintertur som gjennomføres med Touring/Randonee ski.

Haute Route kalles ikke uten grunn "Verdens vakreste skitur"

Turen starter ved foten av Mt Blanc og ender opp ved foten av Matterhorn. Turen går gjennom et uberørt område i et ganske så tett befolket Europa, et område som er krydret med  høye fjelltopper,  isbreer, fantastisk flott natur og snø. Masse snø!

Historien bak Haute Route har sin opprinnelse fra den Engelske "Gentlemen's klubben" Alpine Club som ble stiftet i London i 1854. Medlemmene i klubben gjorde sport i å utforske å bestige ukjente fjelltoppet og områder, og herrene gjorde turen fra Chamonix - Zermatt på ski for første gang i 1911.

Gleden var stor over å få melding fra Ellen og Silje om at de hadde meldt seg på Haute Route - Alpine Variant med den norske guiden Anders Bahr. Haute Route har jeg hatt på blokken lenge, så det var derfor lett å rokke om på turplaner for 2012 og melde seg på. Siste 6 månder før turen startet, gikk med til å oppgradere skiutstyr og å få testet og kjørt det inn. Jeg måtte også gjøre en kraftig oppgradering av kondisen ;)

Vi reiste tidlig ned til Chamonix og fikk startet høydetilvenning med en overnatting på Cosmiques hytten 3613 moh. Vi møtte resten av gruppen og Anders dagen før eventyret skulle starte.

Dag 1. Grand Montets - Cabane De Trient

Tåken henger tjukt i fjellene i det vi setter oss i bussen og tar kurs mot heissystemene i Montets området i Chamonix dalen. Her skal vi ta gondolene opp til Grand Montets som ligger 3300 meter over havet. Vi følger løypesystemet et lite stykke og brekker av og mot brefallet til Glacier Des Rognons. Vi får belønning med herlig pudderkjøring ned til Glacier D'Argentiere på 2500 moh. Turen går videre opp til fjellpasset Col du Chardonnet og videre til neste fjellpass, Fenetre de Saleina. Derfra er det over til Trient breen før vi når hytten Cabane De Trient på 3170 moh.

Være bønner blir hørt. Tåken letter opp og sola titter frem i det vi kommer ned på Glacier d'Argentière, og vi får skaret mellom Aiugille Du Chardonnet og Aiugille d'Argentière i nærmere øyesyn. Her skal vi opp 800 høydemeter for å nå fjellpasset vi skal krysse over for å komme videre.

Utsikten ned mot Chamonix dalen. Det tette skylaget ligger godt og heldigvis mye lavere en oss =)

Vi beveger oss sakte oppove langs brearmen til Glacier du Chardonnet på vei mot Col du Chardonnet på 3323 moh. Her må vi rappelere ned en 90 meter lang og bratt snørenne for å kunne komme oss videre og ned på Glacier de Saleina.
Col du Chardonnet, Ellen setter de første skritt ned rappellen og er godt sikret i tauet Anders har rigget. Sikkerheten er i høysete =)
Etter å ha kommet trygt ned snørennen setter vi kursen mot Fenetre de Saleina, som er neste fjellpass som må forseres for å komme over til Trient breen og til Trient hytten, som er dagens turmål. Bare å spenne på seg stegjærnene og starte den 300 meters oppstigningen i det forfriskende småbratte fjellpasset.
Heldigvis er det bare en slak nedkjøring ned Trient platået før vi kommer til hytten =)
Endelig fremme på hytten og får belønning for strevet i form av et fantastisk flott utsyn over Trient platået og fjellmassivene vi har forsert for å komme hit =)

Dag 2. Cabane De Trient - Cabane De Valsorey

Kartutsnitt over etappe dag 2, del 1.
Kartutsnitt over etappe dag 2, del 2.
Solen er såvidt begynt å komme opp i øst i det vi spenner på oss skiene og starter turens tøffeste etappe i både distanse og høydemeter. Vi får en fin nedkjøring langs Trient breen før vi brekker av og klatrer opp skaret Col Des Ecandies. Herfra ble det nydelig nedkjøring i dalen Val D'Arpette og mot landsbyen Champex.

Fra Campex ble det en lettvint taxitur til landsbyen Bourg St. Pierre som var startstedet for oppstigningen mot Valsorey hytten på 3037 moh.

Nedkjøring langs brefallet til Trient breen. Solen begynner å skinne i fjellene på andre siden av breen. Nydelig start på dagen =)

Col Des Ecandies, skardet som skiller Trient breen fra Val D'Arpette. Fin liten morgentrim og oppvarming til verdens værste motbakke som venter i oppstigningen til Valsorey hytten.

Nedkjøringen fra Val D'Arpette og ned mot landsbyen Campex, startet med frisk og ganske så fin puddersnø. Ikke feil det på en fredag ;)

Bourg St. Pierre. Nå kommer straffen for den fine og lange nedkjøringen fra Trient hytten til Campex,  høydemeterene vi har kjørt ned må taes igjen. Her begynner den 1500 meter lange oppstigningen langs vest ryggen av Grand Combin og til Valsoreyhytten.

Halveis fremme til hytten og er omringet av et fantastisk flott landskap: Bare den seige motbakken opp til hytten som gjennstår, også kalt alle motbakkers mor...

Cabane De Valsorey 3030 moh, er et kjærkommet syn etter å ha slitt seg opp verdens lengste motbakke. Bakken var seig, djævelsk seig, men vi var seigere :D

Fin klestørk i solveggen på hytta =)

Dag 3. Cabane De Valsorey - Cabane De Chanrion

Kartutsnitt over etappe dag 3
Morgenen gryr og vi er tidlig på. Vi starter dagen med en heftig motbakke umiddelbart etter frokost, og gjør 700 høydemeter for å komme opp til Plateau du Couloir. Herfra er det nedkjøring til fjellpasset Col du Sonadan og videre nedkjøringen mot Chanrion hytten. Sånt liker vi =)

Bakken opp mot Plateau du Couloir er bratt, forfriskende bratt. Stigningen er 45 grader på det bratteste.

Snøen er heldigvis stabil så vi spenner skiene på sekken, tar på stegjærn og labber opp den 700 høydemeter lange motbakken. Litt vel tøft en tidlig morgen på selveste Påskeaftenen =)

Nesten oppe på Plateau du Couloir 3645 moh. Utsikten er helt fantastisk.

Mt Blanc er det høye, fine fjellet til venstre på bildet =)

Bivouac Musso, en liten nødhytte som er plassert luftig i fjellet ved Plateau du Couloir

Etter Plateau du Couloir venter en liten nedkjøring før vi må sette fellene på og sette kurs mot fjellpasset Col du Sonadan. Deretter venter flott utforkjøringe i nydelig puddersnø nedover Glacier du Mont Durand. Tåken som oss traff lengre ned ødela ikke opplevelsen i det hele tatt.

Pudder er pudder selv om det er tåke ;)

Nede i bunnen av dalen ligger Chanrion hytten i nydelige omgivelser, med utsikt rett til fjellet Grand Combin  4314 moh =) Fjellet skiller seg ut med at det har nest høyest primærfaktor av alle fjelltoppene i alpene, ikke ille det med tanke på at det er skikkelig mange fjell i alpene.

Turskiltet viste seg å være et meget godt stativ for å henge og få tørket fellene på =)

Dag 4. Cabane De Chanrion - Cabane Des Vignettes
Kartutsnitt over etappe dag 4

Planen var å gå høyruten fra Chanrion til Vignettes hytten via Col De Serpentine eller Pigne D'Arolla, men været satte en effektiv stopper for det. Whiteout og vind gjorde at vi måtte velge lavruten over breen Glacier d' Otema. Litt kjedeligere for oss som liker toppene, men atskillig tryggere sånn som værsituasjonen ble.

Været forverret seg utover natten, med snødrev og kraftig vind. Skiene som var satt fint opp langs hytteveggen lå i en røys på morgenen.

Det nydelige været vi hadde hatt til nå, med solskinn og null vind, ble erstattet med Whiteout og tildels sterk vind. Surt, men vi sto han av og satte kursen mot Vignettes hytta.

Ved foten av Glacier d Otema, og begynner den svake oppstigningen mot Vignettes langs den laaange slake breen.

Pause midt ute på breen, og sikten er mildt sagt dårlig. Anders måtte frem med Gps'en.

Cabane Des Vignettes. Luftig plassert og med en herlig utsikt.

Været klarnet opp i løpet av kvelden og viste seg fra sin beste side. Nydelig solnedgang over Otema breen og Col de l'Eveque som vi skal krysse over for å komme til Bertol hytta.

Dag 5.  Cabane Des Vignettes - Cabane De Bertol

Kartutsnitt over etappe dag 5
Etter en utrolig god middag og en go natt søvn våknet vi opp til skyfri himmel. Vi spenner på oss skiene og setter kursen for fjellpasset Col de l'Evêque på 3392 moh. Vi kjører innom Italia en liten stund før vi er tilbake i Sveits og kjører ned øvre del av Arolla breen. Vi stoppet opp rett nedenfor Plans de Bertol på ca 2600 mo, satte fellene på og begynte oppstigningen mot Bertol hytten på 3311 moh.

Månen er på vei ned og solen på vei opp i det vi tar på oss skiene og begynner ferden mot Bertol hytten.

Vi tar en vellfortjent pause i Øvre del av Arolla breen og nyter utsikten og solen før vi fortsetter nedstigningen.

Masse fine spor i puddersnøen ved Glacier de Bertol =)

Cabane De Bertol 3311 moh er plassert på en ledig flekk på toppen av klippen Pointe de Bertol. Hytten i alpene ligger ofte plassert i skillet mellom fjellet og breen, noe Bertol hytten er et gode eksempel på.

Utrolig flott hytte med 270 graders panorama utsikt.

30 meters stige rett opp for å komme til hytta. Freskt d =)

Godt spor i retning Zermatt over Glacier du Mont Mine. Tåken lurer i fjellene og Matterhorn ligger desverre godt gjemt.... Håper og krysser fingrene for at været ikke blir dårlig på siste etappe til Zermatt...

Dag 6.  Cabane De Bertol - Zermatt

Kartutsnitt over etappe dag 6
Endelig er dagen kommet da vi skal få Matterhorn i sikte og vi skal ha en nedkjøring på over 2000 høydemeter ned til Zermatt. Solen er i ferd med å komme opp og været er helt perfekt. Vi går ut som tredje gruppe og kjører ned til breen hvor vi setter fellene på og legger i vei til turens høyeste punkt på 3700 meter. Herfra kjører vi ned Col de Valpeline og setter kursen ned mot Zermatt over breen Zmuttgletcher.

På vei opp til Tete Blanche 3700 moh. Vi tok snarveien over Glacier du Mont Mine og kom før de andre gruppene til toppen med god margin =) Godt var d for det ventet oss en aldeles herlig puddersnø på andre siden, som vi fikk gleden av å sette de første spor i =)

På toppen av Tete Blanche 3700 moh, høyeste punkt på Haute Route =)

Det jeg har forbundet med Haute Route, er å gå opp ryggen til Tete Blanche og gradvis få mer og mer av Matterhorn i sikte. Jeg kjenner en ubeskrivelig glede  i det jeg opplever å få gjennomført noe jeg har lest ganske mye om =)

Fantastisk utsikt fra toppen. Mt Blanc skimtes i det fjerne =)

Vi er nesten nede i Zermatt og vi sklir ned langs foten av Matterhorn. Fint å ta et tilbakeblikk på ruten vi kom ned og studere de morenerygger som breen har laget i dalen.

Og der var det slutt på snøen. Vel fremme i løypesystemet i Zermatt og straks fremme på hotellet der dusjen og en bedre middag venter =)

Matterhorn 4478 moh. Alpenes mest kjente fjell =)

Jeg tar pennen fatt og stryker ut Haute Route fra listen over ting jeg skal gjennomføre i livet ;)