Februartur til Gåsvatn =)

.
Årets første helgetur på Glomfjellet. Gåsvannshytta i Gildeskål skal beæres med et tidlig februar besøk. Værmeldingene er ikke så gode, men i mitt hode er det fint vær uansett hva meldingene sier.

Sekken pakkes med proviant og litt skotsk høyfjellsvann, før jeg og Myrvang Brothers setter kursen over tregrensen =)


På vei over Namnlausvatnet og skuer vestover.
Utrolig lite snø på fjellet hittil i år, Synghøgda er nesten snøfri.

Spent på hva snømålingene sier sammenlignet med fjoråret.


En liten pust i bakken før siste innspurt til hytten.


Gåsvannshytta til Glomfjord Jeger& fiskeforening dukker omsider opp. Herlig å komme tilbake til denne lille perlen på Glomfjellet =) Isen på Gåsvatn lyser kaldt og blått nede i gropa.

Is på fjellvann er etter sigende en mekanisme som naturen benytter for å beskytte fisken mot Lars Monsen. Snedig, ikke sant ? Godt det finnes kvass isbor på hytten ;)



Og så kom snøen, og hytten begynner å skifte farge fra Ku-brun til hvit. Det la seg vel tyve cm med frisk puddersnø på fjellet i løpet av natten. Fiiin sporsnø ;)


På vei hjem etter en fantastisk fin helg på fjellet. Himmelen åpner seg og gir litt solgløtt og lys i det ellers så blåe landskapet. Snøbygene lurer i fjellene og legger igjen herlig puddersnø på Øvre Naver og Vann 700 =)


Kommentarer

Anonym sa…
Kjekt med en skitur til fjells!
Det er nydelig oppe på Glomfjellet, men du verden så lite snø i år. Nesten merkelig.

Så isen er altså et vern mot Lars Monsen?..den hadde jeg ikke hørt før :) Ja, han kan man aldri vite hvor er :))

Tusen takk, det var ikke særlig slitsomt for meg å komme til Gåsvannshytta denne gangen...

God påske! fra Meg.
Ha en riktig så god påske :)
Glefs sa…
Flott blogg du har, den dukket opp da jeg søkte på fjelltopper i området ditt da jeg satt på norlandsekspressen sørover forleden.

Har en nettside hvor vi skryter av aktivitetsmulighetene på helgelandskysten, og tenkte å lenke til bloggen din der. Håper det er i orden! Se spekkhogger.no
Takk for hyggelig tilbakemelding =)

Helt greit å linke opp til din side, som forøvrig er meget god =)

Populære innlegg