Fresk tur til Øvre Tiedemannsvatn

 Tåka henger lavt i fjellene i Glomfjord og regnet pisker tidvis kraftig ned. Jeg sitter i sofaens lune favn i leiligheten i Ørretbekken terasse, og har en brennende lyst til å stikke til fjells for å fiske.

Bare en ting å gjøre med det, jeg bestemmer meg for å pakke sekken og stikke opp til Tidemannvatnan for å prøve fiskelykken.
  


Oppe ved Øvre Tidemanns og får rigget opp Lavvoen. Jeg er våt til skinnet og alt som ikke  er er pakket i vanntette poser i sekken er gjennomvått. Det renner en hel desiliter vann ut av reiseradioen min når jeg plukker den ut av sekken.

Uansett er jeg like blid, sånne bagateller henger man seg ikke opp i =)


Kartutsnitt over Tiedemannsvatnan. De åtte små og store vatnan ligger fint plassert ved foten av Østre Reben i et ugjestmildt og vilt landskap i 600 - 800 meters høyde.

Jeg startet turen opp til vatnan fra Rallarstia på Fykan og kom ned til Glomfjord dagen etterpå. Jeg gikk ned fra fjellet langs den forlatte og forlengst overgrodde stien ned flågan på vestsiden av Reben, og endte opp på Jæra.



 Det ser ut som en sigøynerleir i Lavvoen min, utenfor pisker regnet i lavvoen og vinden river i duken. Jeg koser meg med god mat og kaffe mens primusen tørker opp våte klær =)



Været letter opp utover kvelden og det slutter å regne. Jeg tar meg en tur opp i toppene og beundrer solnedgangen som skinner rødt langt ute i havet. Lysene fra bebyggelsen i Glomfjord lyser opp trygt nede i dalen.


Jeg ligger å småslumrer i teltet å vurderer å stå opp, klokken er 07:19.  Det hadde vært litt vind utover natten, men med stormbarduneringen sto Lavvoen stø som ei klippe. Jeg hører ei voldsom vindrufsa (vindkast) kommer bortover vannet. Vinden tar god tak i Lavvoen og begynner å riste den. Det ender med det vinden er så sterk at den knekker stanga og legger duken flat. Er bare å stå opp og finne seg en vei ut av duken og begynne å pakke :P

Jeg kontaktet Helsport når jeg kom ned for å sjekke om det var mulig å få tak i en ny stangdel til Lavvoen. Allerede lørdag lå delen i posten, og jeg betalte ingenting for det. Helsport skal ha takk for imponerende holdning til kundene og fantastisk service =) De ligger godt an til å bli leverandør av 4-sesongers teltet som skal kjøpes inn i høst.



Øvre Tidemannsvatn. Østre Reben til høyre i bildet, Stor Ruffen glimrer med sitt nærvær i bakgrunnen.


Tidemannsvatnene ligger på rekke og rad, og utikten ned mot Glomfjord er helt fantastisk =) Fine lysforhold gjør at kontrastene i fjellene kommer godt frem.

Er bare å finne en farbar vei ned til lavlandet .....


Bygda mi =)

Hele Glomfjord sett fra flågan ved Reben.

.

Kommentarer

Anonym sa…
Våt til skinnet! :%
Ikke mange som deg, som finner veien opp av sofakroken i regn og vind. Men så får vi (for jeg er en av dem) heller ikke alle de gode opplevelsan du får!
Det gjorde godt å lese at Helsport gav deg god service, det fortjente du!
Trolsk solnedgang. Tenk så fantastisk natur vi har rundt oss. For noen år siden ble jeg klar over at lyset i NOVEMBER er helt spesiellt... Tenker vi er enige om at Nord Norge er BEST!! :)

God søndag! og takk skal du har!
Jeg gledes ved hver bidige tur, det skal du vite! Salige Meg.
Anonym sa…
Savner en kaffekopp ved bålet ;). Meg!

Populære innlegg