Lagovatnet

Lago er i sannheten en idyllisk perle på fjellet, og jeg kan ikke unngå å stikke innom når jeg er i nærheten. Vannet ligger ved foten av Urdfjellet og Làhku området på grensen mellom Gildeskål og Beiarn, og bare et steinkast fra Sundvann.

Làhku er blitt forestlått som navn på den nye 188 kmstore nasjonalparken som omfatter vern av store deler av Glomfjellet / Sundsfjordfjellet og også Lagovatnet. Navnet Làhku betyr vistnok nedsenket slette, noe som er ganske beskrivende for Karstlandskapet som ligger klemt mellom fjellene =)



Karutsnitt over Lago



Jeg starter turen opp til Lago ved elveutløpet som ender ut i Sundvatn.
.

Jeg følger elva til den forsvinner inn i fjellet. Heldigvis finner jeg igjen elva på andre siden av knausen.


Vakre og idyliske Lago ligger blikkestille. Jeg tar meg en runde rundt vannet og fisker og filosoferer =)
.

Ååååh. Mosen har grodd sammen til et hjerte ;)


For første gang på alle de årene jeg har vandret på snaufjellet, fikk jeg se en Jordugle i nærmere øyesyn. Den sirkulerte rundt meg flere ganger og var åpenbart nysgjerrig på hvem jeg var. Den lurte helt sikkert på om jeg var egnet føde til de små Uglebarna som lå i reiret like ved. Heldigvis fant den meg ikke brukbar  ;)

Jordugla hekker i traktene våre når smågnagerene er tallrike, som i år. Artig opplevelse som settes i banken for gode minner ;)


..



Kommentarer

Anonym sa…
Kjære tid, så fin opplevelse, den jordugla! Jeg har aldri sett en sådan bevinget sak!
Og turen din ble også min!
Jeg har aldri hørt om Lagovatnet!
Men etter dette har jeg bestemt meg for å huske LEGO, så kommer jeg på hva vannet heter... :)
må ha en knagg å henge husken på!

Garantert flere enn jeg som er glad du ikke ble mat til den uglefamilien. Vi er nemlig veldig glad i å følge dine oppdagelser i fjellheimen.
Fin fin tur! Hilsen Meg....
Har henta mang en fin røyemiddag i det vatnet! Så jordugla har fått fram unger der inne i år? Artig.. En maidag for noen år siden opplevde jeg hele FEM jordugler samtidig der inne ved Sundvatnet.. Fine rapporter du leverer fra vår lokale versjon av Himmelriket! :-)
Artig opplevelse å se sånne flotte fugler i fjellet =) Lego er en god knagg å henge Lago på, hehe =) Anbefaler et besøk der =)

Takk for gode tilbakemeldinger =)



Jan Inge. Ikke dårlig å se så mange ugler på fjellet, har aldri sett de der oppe før =) Takk for god tilbakemelding =)
Magnhild sa…
Anita nevnte at du hadde sett ugle, og hadde bilde av den på bloggen.

2011 er virkelig ugleåret :) Har sett spurve- og perleugle i år, og hatt nærkontakt med en familie hornugler som hekket i et sjurreir bare et par meter unna hytta til svigers. Ugleungene satt som forvokste hybelkaniner i furutrærne rundt hytta.
Hei Magnhild.

Takk for sist, er en stund siden nå =)

Stemmer jeg så en ugle midt på snaufjellet. Utrolig artig opplevelse, er ikke så mye dyreliv oppe i høyden =)

Anita nevnte at du var litt interessert i fulger, så da er d jo extra spennende å få nærkontakt med dem =)

Populære innlegg