Heinberget 1150 moh

Heinberget er et fjell som ligger på grensen mellom Gildeskål og Beiarn kommune. Fjellet ruver over flere daler og ligger inntil Simlebreen, som med sine 21 km² er den 18 største breen på det norske fastlandet. Jeg har mang en gang sittet å studert kartet over området og fundert på hvordan utsikten derfra er.

Værutsiktene er gode for de nærmeste dagene, så det er på tide å finne det ut  =)


Kartutsnitt over fjellområdene i grensen mellom de tre kommunene Gildeskål, Beiarn og Meløy. Jeg følger merket sti fra Storglomvassdammen og inn til Gamma i Kvitsteindalen før jeg setter kursen opp mot Heinberget. 


På vei innover mot Kvitsteindalen og inn mot den gamle DNT ruten over Vegdalen mot Gråtådalen.Vegdalsfjellet til høyre, Heinberget til venstre på bildet.
.

Oppe ved dalskillet og får Vegdalsvatnan nærmere i øyensyn. Det kupperte terrenget til Heinberget begynner å vise seg =)


En liten rastepause ved Vegdalsvatnet hører med, kaffe og lunch tilberedes som seg hør og bør i høyfjellet. I fravær av ved så måtte den gamle svartkjelen fyres med gass. Den savnet nok åpent bål som varmekilde og bålkosen som hører med.


Oppe i 900 meters høyde. Heinberget krydrer turen med et høyst kuppert terreng. Men utfordringer taes jo på strak arm ;)


Endelig oppe på toppen og får et nydelig rundsyn sørover. Vegdalsfjellet og Glomvassfjellet rett frem, Storglomvatn og Svartisen til høyre i bildet. Absolutt verdt å ta turen opp hit =)


Navnet til Isvatnet er absolutt dekkende. Isen er akkurat gått opp på vannet som ligger i 920 meters høyde. Simlebreen skimtes såvidt til høyre på bildet.  Arstadvatnet ligger å speiler seg i kveldssolen med sin bregrønne farge.


Snedig fjellformasjon, minner om den røde fuglen i "Angry Birds" :P


Mørket har senket seg på fjellet og jeg har fått lys i teltet. På tide å trekke inn og ta den gode samtalen med mine gode venner Bache og Gabrielsen. De er ofte med på tur i fjellet, fjellentusiaster som de er  ;)

.

Kommentarer

Ja, Heinberget er et flott turmål. Jeg har bare vært der på ski, da.. Et flott og oppnåelig mål for en dagstur fra Navnlaushøgda når veien har blitt brøyta. Den gamle merkinga du fulgte er vel ikke noen DNT-rute, men derimot en privat merking som ble utført allerede på 70-tallet. Utrolig god maling!! :-)
Vil tro det er en perfekt skitur innover der i påsketider, d må jeg prøve en gang =)

Ok, mener jeg hørte en gang at det var en dnt merket sti som gikk fra Vegdalen til vadet i Gråtådalen. Men godt merket var den uansett =)
Anonym sa…
Oi, så glad jeg ble når jeg fikk bli med opp der!! Jeg har hørt mange historier om vegdalen og folk fra beiarn som gikk der under anleggstida i Glomfjord. Men at den ble merket gjennom Skavldalen mener jeg å ha hørt var pga et steinras som gikk?? Vet ikke om jeg har rett...
Fin utsikt, og jeg er imponert over at du alltid finne rnye spennende turmål.

Turen gav mersmak! Sjøl med gassvarme under kaffekjelen, så nøt jeg kaffeduften og koste meg IGJEN!
Må få gjenta at du har en meget fengende skrivemåte, jeg tror du har hatt gode stilkarakterer den tida du gikk på grunnskola?

Blir med neste tur også, uansett hvor du går! Hilsen Meg.
Anonym sa…
Oi, så glad jeg ble når jeg fikk bli med opp der!! Jeg har hørt mange historier om Vegdalen og folk fra Beiarn som gikk der under anleggstida i Glomfjord. Men at den ble merket gjennom Skavldalen, og ikke bare gjennom Vegdalen, mener jeg å ha hørt var pga et steinras som gikk i Vegdalen, som var skummelt. Vet ikke om jeg har rett...
Fin utsikt, og jeg er imponert over at du alltid finne rnye spennende turmål.

Turen gav mersmak! Sjøl med gassvarme under kaffekjelen, så nøt jeg kaffeduften og koste meg IGJEN!
Må få gjenta at du har en meget fengende skrivemåte, jeg tror du har hatt gode stilkarakterer den tida du gikk på grunnskola?

Blir med neste tur også, uansett hvor du går! Hilsen Meg.
Anonym sa…
Flottblog som gir mersmak! Kommer til å følge dine fotspor. Hans Ove

Populære innlegg