Lille Istinden @ Glombreen

Lille Istinden er en tinde jeg alltid har passert i jakten på å nå det høyeste punkt på Glombreen som er Istinden. I dag bestemte jeg meg for å bestige tinden, slik jeg at slipper en sånn irriterende nysgjerrighet over hvordan utsikten fra toppen er. Lille Istinden stikker 1184 m opp i luften og bare fem meter lavere en Storebror Istinden som er 1194 moh.


Lille Istinden kommer frem idet jeg kommer opp på de flate sletter til Glombreen.
 

Kartsnitt over Glombreen med Istindene liggende helt mot nord på breen. Oppstigningen er enklest å gjennomføre fra Glomfjord.


Høyde 1124 strekker sin lange og smale rygg opp i den himmelblåe luften i det jeg passerer. Tinden med sine snødekte skuldre er et vakkert syn. Den lurer sikkert på når den skal få et besøk =)




Lille Istinden sett fra Storebror Istinden. Jeg sitter og kikker bort på tinden med sine is glasserte flater og den smale eggen med et tynt snødekt overheng som skjuler et fritt fall stup på flere hundre meter og tenker: Skal-skal ikke. Konklusjonen etter ti sekunders betenknigstid er at selvsagt at toppen skal bestiges =) Man er jo tross alt Nordlending :P

Oppe på Lille Istinden og ser bort på Istinden mens jeg klorer meg fast med isøksen og studerer mine egne vaklende skispor opp og ned fra tinden. Herlig utsikt vestover :-)

Panorama mot nord-øst. Sandhornet og Memaurtinden (Gildeskåls høyeste topp) vises i det fjerne.

Kommentarer

Anonym sa…
Fantastiske bilder nok engang! Ikke bare er du sprek å gå i fjellet, du er en dyktig fotograf, og ikke nok med det, kommentarene dine er utrolig artig lesning!
Følger fortsatt med, vettu ;))
Nydelig tur du har vært på! Oppe i ensomheten der oppe var det både vakkert og himmelblått!
Hilsen og takk fra Meg ...
Takk for hyggelig tilbakemelding, arti at noen følger med =)

Populære innlegg