Helgetur med telt og kortreist middag :)

Sommeren er endelig kommet og det er på tide å finne frem teltet og fiskestang å dra på fjellet. Jeg gleder meg alltid til disse små helgeturene med sekk og telt. Bare finne et sted på kartet, etablere en camp og bruke helgen til å vandre rundt med fiskestangen i jakten på Ørreten. Jeg synes det er helt fantastisk å ligge ute i telt. Livet i teltet er enkelt og godt, man har alt det man trenger for å ha det komfortabelt og man har det innen rekkevidde. 

Jeg har gjennom mange år jaktet på det perfekte sommer teltet. Jeg vet ikke hvor mange forskjellige telt jeg har prøvd, men det er ikke få. Det kommer stadig modeller med forbedringer og mange faktorer må vurderes i jakten på et bedre telt. Hva er vekten, hvordan er luftingene, er det god sittehøyde, tåler teltet vær osv. Vurere alle aspekter en synes er viktig.

Jeg har nylig begynt et samarbeid med addnature som er en nettbutikk som har sans for godt friluftsutstyr. De har et enormt bra utvalg i turutstyr, ikke minst et meget godt utvalget i teltavdelingen.

Jeg har et nytt i sikte, kanskje det havner et telt fra addnature i handlekurven til høsten ? :)

 Min ettroms leilighet med perfekt beliggenhet og ny utsikt hver eneste dag.

Det er noe spesielt med å våkne opp i teltet når en er ute på tur, våkne opp til lyden av naturen. Det å starte dagen med fuglesang og lyden av vinden som  stryker forsiktig over teltduken er mye bedre en den monotone pipingen til vekkerklokken eller mobiltelefonen. Regndråpene som treffer teltduken min forteller meg at det er ikke noe stress med å stå opp. Det er bare å strekke ut hånden og fyre opp i primusen og få kaffen på kok.

Regnet har gitt seg og dagens gjøremål er planlagt. 

Dagen på fjellet har vært fantastisk, den har gått med til fisking og utforsking av nye områder. Klokken nærmer seg midnatt og selv solen ikke går ned i Nord-Norge på denne tiden av året er den likevel i ferd med å forsvinne bak fjellene. Jeg hører det plasker i vannet bak meg, Ørreten begynner å bli aktiv. Det er vel på tide å finne frem fiskeutstyret og sjekke om fiskelykken står meg bi.

Teltet mitt er plassert på en liten fjellhylle som naturen har tilpasset nøyaktig til størrelsen på teltet mitt. I tillegg er det en helt perfekt fiskeplass få meter fra teltet mitt. Om Ørreten biter på så er veien kort fra vannet til steikepannen, med andre ord skikkelig kortreist mat :)

Den bet på til slutt.

Gleden er stor når jeg kryper inn i min ettroms leilighet på fjellet med åpen kjøkkenløsningog fyrer opp i primusen min. Det blir sen middag .. :)



Kommentarer

Populære innlegg