Høgstjerna 820 moh

Høgstjerna er en perle av et fjell som ligger hendig plassert mellom RV 17 og FV 475 i Gildekål kommune. Den er 820 meter høy og har en primærfaktor på 662 meter. Fjellet er høgrøyst med formidable fjellsider som strekker seg rett til værs langs alle sidene, med andre ord en skikkelig fin fjelltopp å tilbringe en fredags formiddag på. 



Høgstjerna sett fra nord-østlig side. Flott fjell, ikke sant ? :)


Turen opp til Høgstjerna startet ved Forstrand. Her fant jeg en skogsvei som jeg fulgte så langt den gikk. Deretter tok jeg fart gjennom småskogen opp til Bogfjellet. Turen videre opp til toppen gikk langs den østlige flanke. 



Nesten oppe på toppen og sjekker utsikten ned på de islagt småvannene mellom Bogfjellet og Grøssettinde.. Isen må ha vært tjukk i år siden Ørreten såvidt har klart å stange hull på isen.


Herlig panorama utsikt fra Høgstjerna. I nordlig retning vises Fugløya og Femris. Sandhornet til høyre i bildet, ligger vaktsomt og følger med skipsleia :)



Jeg nåtte selvsagt bort å sjekke om antennene kablene til Forsvarets topphemmelige VLF stasjon i Novika,  var forsvarlig strammet opp før jeg ruslet tilbake til bilen. Antennespennet strekker seg helt over til Høgnakken 1045 på andre siden 



Kommentarer

Anonym sa…
Fine bilda! :)


Meg
ingesol sa…
Takk for fin info, dette har jeg lyst til å prøve i år! Det ser litt luftig ut mellom toppene, er det lett eller skummelt å gå opp for folk med litt høydeskrekk?
Hei :)

Høgstjerna er en fantastisk tinde som er verdt et besøk, utsikten er aldeles fantastisk. Det er ikke å stikke under en stol at enkelte partier kan oppleves som luftige, men den kan med letthet unngåes ved å justere rutevalget til toppen. Jeg valgte å gå opp langs eggen til Littj stjerna og det kan nok karaktiseres som den luftige typen. Jeg tror et bedre rute er å begynne stigningen ved vestenden av Langvatnet og sikte seg inn på toppen derfra. Terrenget byr på 30-35 graders stigning i enkelte partier så jeg anbefaler å gjøre turen når det er tørt i terrenget. Lykke til :)
ingesol sa…
Takk for det, regner med vi utnytter godværet de nærmeste dagene og tar turen :-)
TakkForTuren sa…
Hei. Flott beskrivelse. Hit skal vi! Hvor lang er turen, sånn ca? (i antall km/ eller timer brukt)? Er det lett å finne skogsveien?
Hei !

Skogsveien starter i Vallvika på Forstranda. Den ligger ca 400 meter før veien slutter og er ganske lett å finne. Det er ca 6 kilometer opp til toppen.
TakkForTuren sa…
Supert! Takk for svar. Da blir det tur på Stjerna :)

Populære innlegg