Juret i Holandsfjorden

Høsten er kommet for fullt i nord, og du verden for en fin fin høst vi har hatt. Et høytrykk har våket over oss de siste ukene og passet på at solen har skint fra skyfri himmel hver eneste dag. Igrunn en perfekt tid for å sjekke utsikten fra noen utvalgte topper.

Holandsfjorden i Meløy er krydret høye fjell på begge sider. Kloss inntil brekappen på Svartisen ligger trioen bestående av Helgelandsbukken, Ettinden og Juret. Det 1182 meter høye Juret er en av de få toppene i området jeg ikke har fått sjansen til å besøke, inntill nå. 

Juret er en heftig tinde som krever sitt for at ustikten skal kunne oppleves. Terrenget er kuppert og bratt. Til tross for at Juret er bare 1182 meter høy, målte jeg nesten 1500 effektive høydemeter etter gjennomført tur. Det er faktisk mere en høyden på Helgelandsbukken som bare er 1454 moh. Sånt liker vi :)

Utsikten fra Juret er mildt sagt fantastisk. 
Den store hengebreen ligger som en sløv elv ned i dalen mellom Jurtet og Ettinden. Helgelandsbukken ligger like bak og støtter opp Iskappen til Svartisen.

Juret virker uendelig langt unna i det jeg starter oppklyvingen gjennom småskogen like ved vannutløpet til Svartisen Kraftstasjon i Kilvika, Terrenget kan vel ikke karakteriseres som annet en bratt og skikkelig gjenngrodd, iallefall til tregrensen passeres. Da kommer andre utfordringer :) 
Over tregrensen får jeg de første glimt av Svartisen i øyesyn, de blå istårnene stikker opp bak fjellet.


For å komme til Juret må en krysse over deler av Svartisen. Heldigvis var sekken utstyrt med både stegjern og øks. Litt lett navigering gjennom sprekkeområdet men gikk meg på en ganske heftig bregleppe på andre siden. 

Oppe på fortoppen til Juret, høyde 1152. 
En fanatastisk utsikt åpenbarer seg i det jeg entret høyeste punkt på Juret. 
Helgelandsbukken til venstre i bildet, den langstrakte Holandsfjorden rett ned.


Nydelig utsikt over deler av Svartisen. 
Kilvika, Botentinden og Ttretten-null-to høgda er lett å dra kjensel på. Tror jammen selveste Skjelåtinden vises fra denne høyden.

Kommentarer

Flotte fjell på sørsia av Holandsfjorden! Har nå mest beveget meg rundt der pr helikopter, men også gått litt..:-)

Populære innlegg