Høgtinden i Beiarn

Høgtinden i Beiarn er et beist av et fjell. Den 1405 meter høge tinden reiser seg nesten loddrett opp fra fjorden og Beiardalen. Fjellet stikker seg såpass opp at det vises godt fra kysten og har dermed vært et utmerket seilingsmerke for sjøfarende.  Beiarn er velsignet med skikkelig mye høye fjell. Det brede dalføret midt i kommunen ligger kryddret med med høye fjell og breer på sør-vest siden av dalen. Til tross for høyden er Høgtinden bare det åttende høyeste fjellet i kommunen. Rekorden stikker Skjelåtinden av med sine 1637 moh.

En fin høstdag i August skulle jeg egentlig på tur opp i Nasjonalparken, men på vei ned fra Beiarfjell fikk jeg jeg Høgtinden rett i mot. Planene ble endret i løpet av sekunder og turen ble plutselig endret til en topptur. Det var en beslutning jeg ikke angret på i det hele tatt, det ble en fin høstdag der det meste klaffet :)


Oppe på fortoppen til Høgtinden og får sjans til å nyte utsikten ned mot Beiardalen, Arstaddalen og den isbelagte Nonsgropa rett under meg. Toppunktet til Høgtinden er til å ta å føle på :)


Oppe fra den værste stigningen fra Arstaddalen får jeg min første nærkontakt med Høgtinden, knappe 4 km i luftlinje fra meg. 


Steinåga er lagt i rør og fallet på 420 meter utnyttes til å produsere 5 MW i Steinåga Kraftstasjon i Arstadddalen. Mye smelting i fjellet gjør at demningen og går i overløp og jeg er heldig som får se fossen.

Overraskende går jeg meg på et marmorfelt med flere grotter oppe i fjellsiden på Høgtinden. Fjellet minner veldig om det som er å finne på Glomfjellet. Flere steder kommer bekkene rett ut fra fjellet. Irriterende nok får jeg ikke forsket ut hulene i denne omgangen siden hodelykten ligger hjemme. Google forteller meg når jeg kommer hjem at Høgtindhulene er noen av de høyestliggende grottene som er å finne i Kongeriket, der de ligger i 1000-1100 meters høyde.


Den grå fortoppen til Høgtinden nærmer seg :)


Så rå kan en utsikt være :) 
Segelfjell, Lurfjell og Børvasstindan ligger som perler på en snor over den lange Beiarfjorden :) 

 Noen har tatt seg bryderiet med å bære et bord opp til toppen av Høgtinden og bolte det fast i fjellet like ved toppvarden. Meget praktisk dersom man har med middagsgjester, men siden jeg er alene i dag fungerer det utmerket til å spre innholdet i sekken på :)


Panoramautikt over Beiardalen og Høgtindbreen. Bodø skimtes såvidt i det fjerne bak disen som ligger ute mot kysten. Jeg blir sitter lenge og nyter synet og inntrykkene fra Høgtinden :)


Utsikt over ryggen til Høgtinden og Arstaddalen i bakgrunnen. De snøkledde Memaurtinden og Småtindan i Gildeskål vises godt.


Elva som renner ned fra Høgtinden og Klompen bruser kraftig i dalen. Fin er den, det hersker det ingen tvil om :)


Deilig å ta seg tid til å nyte naturen når en er på vei ned fra en skikkelig bra fjelltur. Fint å sette seg i lyngen å studere en sommerfugl som er ute å plukker nektar. 


 Turen opp til Høgtinden er enklest fra Arstaddalen. Merket sti starter ved nord siden av et grustak ca 8 km opp i dalen. Oppe ved tregrensen gikk jeg videre inn i steinådalen og siktet meg inn mot dalen mellom Klumpen og Høgtinden. I dalskillet brakk jeg østover mot Høgtinden og opp mot toppen.

Kommentarer

Rå utsikt fra en topp jeg knapt har hørt om!! Det er ikke alltid de høyeste toppene som gir de beste turopplevelsene...:-)
Fjelljerven sa…
Fjelljerven : Flotte bilder fra Høgtinden. Et fjell som jeg har bodd ved i 35år, uten å bestige toppen.
Takk for det :) Det er en flott tinde som absolutt er verdt et besøk :)

Populære innlegg