Elleve - Elleve :)

Det er stille i huset og stillheten er trykkende og kveldende. Jeg makter ikke sitte stille lenge før jeg lar tankene drifte opp til berget og høyfjellet der snø og is rår. Alt utstyret ligger jo egentlig klart i bilen, er jo bare å fylle vannflasken og hive noe mat i sekken og komme seg ut.

Punkt 1111 også kalt Ryptinden i Åselitindan, står for meg enda som en ubesteget tinde i det imponerende Børvasstindan massivet som ligger rett sør for Bodø. Den er en alsidig tinde som byr på storslått utsikt og bratt skikjøring. Med Nordvendt flanke bør den også kunne by på snø med god kvalitet :)

Værmeldingen er ikke den beste, det er meldt vind og snøbygger men jeg tar sjansen. Utsikten er ikke det viktigste, tusen effektive høydemeter er perfekt medisin for å knekke plagsomme demoner :) Med alt fuktige nedbøret som har falt ned i det siste er skredfaren ikke til å spøke med. Selv om jeg velger den mest konservative ruten så finner jeg det best å ta med skredsekken. Sånn i fall !

Utsikten fra Elleve-elleve kan ikke beskrives med ord, den må oppleves. 

Store Åselitind ruver nærmest i terrenget mens Lurfjelltinden, Bodøs høyeste fjell, strekker seg opp i bakgrunnen. 

I det jeg starter turen fra Børvatnet blåser det surt mens regnet yrer ned. Toppene er skjult i et grått slør av tåke. Når jeg nærmer meg Tindevatnan stilner derimot vinden og solen begynner å skinne igjennom og Børtinden og Ryptinden kommer frem fra tåken. Jajaja, kanskje værguden ikke er så ille likevell :)


Børelva er et utmerket utgangspunkt for å ta turen opp til Ryptinden / punkt 1111. Fin parkering ved Børvatnet. Følg ryggen opp på en av sidene til Trollhola og ta sikte på nedre Tindevatnet. Deretter er det opp i skardet mellom Ryptinden og Børtinden og videre opp på toppen.


Rennene i Store Åselitinden byr på skikkelig heftig og hårete brattkjøring i 50 graders klassen. 

Blå himmel, sol og utsikt :) 

 Falkflågtindan åpenbarer seg i all sin prakt. Åselidalen ligger 600-700 meter under meg :) 


Børtinden, Bodø by, Tverlandet og fjellene i Sjunkhatten nasjonalpark :)


Det er grenser for hvor lykkelig en kan bli av brattkjøring i vårfint puddersnø på en skala fra 1 - 10 :) 


Det er snøfattig på ryggen som går ned til Børvatnet. 
Bare å slenge skiene på sekken og vandre ned de 2 kilometerene til bilen :)


I det solen går ned kommer Åselitindan frem i sitt rette. 
Fra venstre: Djeveltanna, Store Åselitinden, Ryptinden og Børtinden.

Bare å sette noe god musikk på popanlegget i bilen og kjøre inn i solnegangen mens gode minner spilles om og om igjen på netthinnen :)



Kommentarer

Flotte bilder fra et flott landskap! Igjen fjell som jeg bare har opplevd fra helikopter.. Samt utsikten fra Lurfjelltinden da den ble besøkt, da...:-)
Takk for det :) Det er vi sannheten et praktstykke natur :) Misunner deg egentlig alle de helikopter turene :) God påske til deg :)
Anonym sa…
Kjenner jeg er litt skjelven i knean, her jeg sitter og leser bloggen din ................
No er det like før v kan si Vel overstått påske 2014. Men turværet idag, på 1.påskedag
har jo vært perfekt, så kanskje kommer det et innlegg til......
Meg .

Populære innlegg